Tuesday 30 March 2010

Karangan 1 (Pilihan): Faktor Pencemaran Alam Sekitar dan Langkah Mengatasinya.

    "Kita tidak mewarisi alam sekitar daripada nenek moyang kita, sebaliknya kita meminjamnya daripada generasi akan datang. Oleh itu, jagalah alam sekitar supaya anak dan cucu kita dapat menikmatinya." Kata-kata Mahatma Gandhi ini sudah cukup membuktikan bahawa alam sekitar merupakan harta paling berharga yang perlu dijaga kepentingannya. Mendepani arus globalisasi, setiap kita pasti mahukan kondisi alam sekitar yang terbaik dan indah mahupun aset pembangunan melampaui kesedaran kita terhadap kepentingan alam sekitar. Oleh yang demikian, anjakan paradigma harus dilakukan agar punca-punca berlakunya alam sekitar dapat dibejat.


   Pencemaran alam sekitar boleh diruncingkan kepada tiga perkara iaitu pencemaran udara, pencemaran air dan pencemaran bunyi. Pencemaran udara nyata memberikan heterogen impak kepada manusia sekiranya sampah sarap dan sisa toksik terus dihumban ke dalam punca utama aliran air iaitu sungai dan laut. Sampah sarap yang terkumpul ghalibnya akan menyekat aliran air lantas menyumbang kepada takungan air. Hal ini berpotensi menyebabkan banjir kilat. Selain itu, sisa toksik dan minyak daripada kilang menyebabkan ekosistem organisma marin terganggu apabila disalurkan ke sungai atau laut. Lebih ruwet lagi, pencemaran air memberikan kesan yang eksplisit terhadap kesihatan manusia kerana hal ini seolah-olah menjadi medium penyebar penyakit-penyakit seperti taun dan juga denggi. Ironinya, semua golongan harus mengenepikan sifat nafsi dan mulalah menjaga alam sekitar.


   Tambahan lagi, minda manusia berjiwa rakus seperti golongan pemaju perumahan masih dangkal kerana asyik memikirkan keuntungan. Jadi, kealpaan ini menyebabkan pencemaran udara. Hal ini kerana, semakin banyak pokok-pokok ditebang bagi memberikan medan kepada kemajuan sektor pembangunan. Pencemaran udara berlaku apabila gas karbon dioksida yang dibebaskan oleh manusia tidak dapat diserap oleh sang flora dek kerana populasinya kian merudum. Proses perumahan di kawasan lereng bukit juga harus dihentikan kerana menyoroti peristiwa lampau, tragedi tanah runtuh di Bukit Antarabangsa pada 2009 menjadi indikator yang jelas bahawa hal ini tidak harus dimanifestasikan.


   Di samping itu, masalah pencemaran alam sekitar diperkasakan lagi dengan pencemaran bunyi. Hal ini lebih tertumpu kepada rumah-rumah di kawasan perindustrian. Banyak aduan yang disiarkan di media apabila ketenteraman penduduk diakui terganggu dengan bunyi bising yang terhasil daripada pengilangan berskala besar seperti kilang kelapa sawit dan sebagainya. Rentetan daripada itu, asap yang dibebaskan tanpa tapisan menyebabkan pencemaran pencemaran udara yang izhar. Oleh yang demikian, pengusaha kilang harus bersifat inovatif dan pragmatis agar pencemaran tersebut dapat dikekang.


   Namun begitu, sekiranya pencemaran-pencemaran tersebut terus menggugat keindahan alam sekitar, kita haruslah memikirkan mangkin yang efektif agar pidana ini tidak bermaharajalela. Langkah yang boleh diambil adalah proses pemeliharaan dan pemuliharaan yang berterusan. Cara ini dapat meningkatkan kandungan gas oksigen dalam udara selain kelebihan menahan tanah daripada runtuh sekiranya penanaman di lereng-lereng bukit dilakukan secara progresif. Di samping itu, pemaju perumahan yang masih tegar menjalankan projek di kawasan yang tidak diluluskan harus menjalani hukuman berat. Hal ini bagi memartabatkan kesedaran mereka bahawa alam sekitar amat penting. Bagi memastikan langkah ini menjadi, pihak berkuasa tempatan harus melakukan observasi dengan kerap. Sekiranya pihak berkuasa tempatanlah yang menjadi petualang dengan menerima suapan, maka benarlah pepatah, "harapkan pagar, pagar makan padi". Mereka harus dihukum.


   Oleh itu, semua pihak haruslah bersinergi agar alam sekitar dapat dikekalkan keindahannya. Janganlah kita menjadikan modenisasi sebagai alasan yang konkrit untuk tegar menjadi evasif. Seharusnya, kita hendaklah mengetahui bahawa jika alam sekitar terus dicemari, generasi akan datang akan kehausan signifikan alam sekitar terhadap masyarakat di dunia.

535 patah perkataan
-oleh Amirul Rezza.

SINONIM
1.heterogen- pelbagai, berbagai-bagai
2.ghalibnya- lazimnya, biasanya
3.ruwet- sukar, susah
4.eksplisit- dinyatakan secara jelas, tiada selindung
5.nafsi- pentingkan diri
6.izhar- jelas
7.pragmatis- praktikal
8.mangkin yang efektif- usaha yang berkesan
9.evasif- mengelak, menghindarkan
10.signifikan- kepentingan
11.pidana- jenayah, kesalahan

12 comments:

Anonymous said...

i love all your essays..
they are really brilliant..
congrates..

nn said...

nice words..i never heard the some words that u write .. i have to more learn bm again :) anyway..thanks for that esei..hope u more create a best esei like this!

Anonymous said...

i respect y0ur esei...c0ngret..

Anonymous said...

wah!,mantapnya krangan..ayat gramatis.unsur2 lewah tidak dapat dikesan sama sekali.tahniah saya ucpkan.

Anonymous said...

very good ! thanks a lottt !! :D

Anonymous said...

steady lah..krng yg terbaik!!

Anonymous said...

Bleh laa tahan...not bad
bak kata cikgu aq bhn sokongan pelu bykkn lg.. (bukti,data,statistik,analisis) for A+ bm..

Anonymous said...

omg macam tak percaya ini kau punya karangan.. atau ni copy paste :/

Anonymous said...

waaa...
krngn t'baik.....p'ktaan yg gramatis...

Anonymous said...

wow..really like your essay..keep it up!<3

Anonymous said...

gramatis inovatif kreatif... thanks a lot

Anonymous said...

Assalamualaikum .. saya mohon untuk menjadikan karangan awak sebagai bahan bacaan saya sbb saya akan menghadapi peperiksaan... halalkan ilmu yang dikongsikan ..terima kasih