Tuesday 30 March 2010

Karangan 4 (Rangsangan): Langkah-Langkah Menangani Jenayah Ragut di Malaysia.

google.com: ragut


  Marcapada ini, pidana ragut di peringkat lokal semakin membimbangkan. Lebih ruwet lagi, kes-kes ragut acapkali berakhir dengan kematian. Hal ini berpotensi disebabkan oleh kurangnya kesedaran jasmani, emosi, rohani dan intelek (JERI) dalam diri peragut selain kedaifan perspektif mereka terhadap agama. Oleh yang demikian, semua pihak harus bersinergi agar jumlah kes ragut di Malaysia mampu dikurangkan. Namun begitu, apakah langkah-langkah yang boleh dilaksanakan demi membejat pertambahan kes tersebut?


  Inisiatif yang boleh dilakukan antara lain adalah menasihati umum terutamanya kaum hawa agar tidak membawa barang-barang berharga ketika keluar dari rumah. Hal ini kerana, kehausan wang adalah punca utama peragut sanggup menindas kaum yang lemah ini. Ironinya, wanita dewasa ini sering memperaga barang kemas segagai simbol kemewahan tetapi mereka kurang arif bahawa obsesi itu berkemungkinan memakan diri mereka.


  Selain itu, Pihak Berkuasa Tempatan (PBT) harus melakukan anjakan paradigma dengan memperkasakan hukuman terhadap pesalah ragut. Jika PBT terus berpeluk tubuh, sampai bilakah orang ramai akan terus alpa dengan persepsi bahawa hukuman jenayah ragut adalah ringan? Maka, apabila hukuman tersebut wujud dengan izhar, secara tidak langsung hal tersebut berjaya menimbulkan kegusaran di hati orang ramai yang cuba meragut.


  Di samping itu, pihak yang dominan seperti PBT juga perlu menggerakkan kewujudan kempen-kempen memerangi pidana ragut. Perkara ini berikutan, masyarakat lokal masih mengerling enteng tentang impak negatif jenayah ragut terhadap mangsanya. Penjanaan kempan-kempen kesedaran di sekolah-sekolah dan institusi pengajian tinggi merupakan mangkin yang efektif demi mengurangkan jumlah kes ragut di peringkat tempatan secara holistik.


  Akhirulkalam, semua golongan harus mengamalkan usaha yang pragmatis agar imej negara tidak tercalar dari pandangan pelancong-pelancong asing yang datang melawat Malaysia. Lebih utama lagi, kita harus memikirkan trauma yang dialami oleh mangsa ragut yang berpotensi untuk menjejaskan kehidupannya. Janganlah kita mengambil sikap sambil lewa dan hanya akan sedar sekiranya berlaku kematian dalam kalangan mangsa ragut seperti kata pepatah 'sudah terhantuk baru terngadah'.

299 patah perkataan
-oleh Amirul Rezza
Peperiksaan Topikal 1 2010


SINONIM
1. marcapada: kini
2. jasmani: jasad, tubuh
3. emosi: perasaan
4. rohani: roh, semangat
5. intelek: ilmu
6. inisiatif: ikhtiar
7. ironinya: sebaliknya yang berlaku
8. obsesi: kegemaran
9. anjakan paradigma: lonjakan ke tahap yang lebih baik
10. alpa: lupa, leka
11. dominan: berpengaruh
12. mengerling: memandang
13. enteng: mudah
14. mengerling enteng: memandang sebelah mata, tidak ambil berat
15. mangkin yang efektif: usaha yang berkesan
16. holistik: menyeluruh
17. pragmatis: praktikal, mudah diamalkan tetapi masih berkesan
18. sudah terhantuk baru terngadah: timbul kekesalan selepas sesuatu berlaku

7 comments:

fitrah said...

aku tulis macapada. tau pastu cikgu aku tk tahu apa macapada tu-.-'

cis.

salah eja punn tkkn dia tk pernh dgr.

haha btw best lah:) krgn nih

BAGUS. nnti buat krgn english pulak tau.

Anonymous said...

Amer! Good job! You're the man. Bahan-bahan ni sememangnya boleh dijadikan sebagai bahan rujukan. Ini mesti karangan selalu dapat full marks ni.

Amer, bilangan perkataan untuk karangan bahagian bahan rangsangan ni bukan 200-250 perkataan?

Amirul Rezza said...

Anon, saya ada jawapannya di blog His Ministry.

Ahmad Luqman said...

Ni mesti dapat markah penuh kan? Macam mana nak belajar perkataan baru yg dalam SINONIM tu semua?

matakujuling.blogspot.com said...

karangan ni bagus la bang.. harap abg boley post lebih bnyk karangan english or malay and selit lebih bnyk perkataan baru.. tq.

Anonymous said...

Good work!
Banyak isi2 saya dapat dr karangan anta...yang boleh bantu saya dalam membuat karangan saya..
Selain itu,perkataan2 sinonim tu amat2 berguna untuk ana kerna ana sudah tahu n boleh gunakan dalam karangan ana nanti..
Syukran Jazilan ya Rezza

mimi said...

thanks alot..!! this essay saved me ... sekiranya saya tidak menghantar rangsangan saya esok.. saya akan didenda... i'll b on detention... if that happens i wont b able 2 go break n lunch 4 one whole day...